-tentang-page-zara-aqeela-

)( kehidupan adalah sebuah cerita untuk dikongsi bersama...kita berhak memilih bagaimana ianya patut dikongsi...dan di sini kita berkongsi cerita kehidupan dalam sebuah penulisan )(

Wednesday

..:: Jatuh Cinta Lagi : Kumohon Yang Terbaik ::..

Lewat tengah malam semalam Encik Sayang telefon. Sebenarnya tidaklah terlalu lewat dengan waktu kebiasaannya kami bersembang di telefon. Tapi beberapa hari kebelakangan ini dia agak sibuk dan jam 22.57 itu dia barangkali sudah lena dibuai mimpi. Harp-harap akulah isi mimpinya. Tersenyum sendiri. Tapi aku yang hampir lena terus segar ketika jelas Encik Sayang baru sahaja menghidupkan enjin kereta.
" abang baru nak balik..." begitu sekali kesibukan dia. Ya betul. Bukan aku tidak biasa dengan suasana kerja yang tidak menentu ketika bersama arwah dulu. Tapi itu lain kerana arwah dulu memang bekerja mengikut shift.
" kesian abang...dah makan belum ni?" tentulah aku gusar.
" nak pergi makanlah ni...sayang janganlah risau abang tengah banyak kerja ni je balik lewat...kalau hari biasa tak de pun..." aku mengiyakan dengan harapan kebimbangan aku tidak keterlaluan.
Malam ini ceritanya lain sekali. Tidak tentang adik Fatin, tidak juga keraguan.
" abang tak nak sayang fikir yang bukan-bukan lagi...abang setuju dengan sayang mungkin terlalu awal untuk tempoh sebulan atau dua kita terus nak bernikah...tapi abang nak sayang yakin dan kita doa sama-sama okay..." begitu sekali dia memujuk untuk setiap bait gusar dan sangsi yang aku luahkan.
Awal cerita aku masih meragui penerimaannya terhadap aku. Walaupun sering sekali ucap rindu dan sayang terselit dalam cerita dan perbualan kami selama tempoh dua bulan ini. Aku memang terlalu bimbang untuk berharap namun jauh di sudut hati aku meletakkan keinginan biarlah harapan cinta kasih antara aku dan dia berakhir hingga ke hujung hayat. Aku sama sekali tidak mampu membayangkan andai aku tersungkur untuk kesekian kali dalam perhubungan hati ini.
Hakikatnya, Encik Sayang aku ini memang berbeza dengan lelaki yang pernah aku kenali. Taraf kehidupan sudah tentulah. Dia dan keluarganya punya kelas yang tersendiri dalam kelompok orang Melayu. Itu juga salah satu alasan aku kegusaran dalam awal perhubungan kami. Alasan-alasan yang sering sahaja membuatkan dia ketakutan kalau aku mengundur diri.
Aku menerima dia kerana dia yang aku kenal. Itu yang sering aku jelaskan kepada Encik Sayang aku.
" saya terima awak kerana awak...bukan kerana..."
" ye sayang...saya boleh rasa keikhlasan tu...dari cara awak bercakap...cara awak mengambil berat...semua tu dah bagitau saya kejujuran awak..." dia memintas.
" saya senang dengan hubungan kita kerana awak bukan sebab lain..."
" ya abang tau...tapi abang ada rezeki dan mampu memberi...mestilah abang nak berkongsi dengan sayang...kalaupun sayang tak meminta tapi sebagai suami abang nak yang terbaik untuk isteri abang..." jawapan yang sudah pernah aku dengar terluah lagi dari bibirnya. Aku sangat tahu kalau dia memang benar-benar berkemampuan untuk menyalutkan aku dengan kemewahan. Tapi aku berdoa supaya aku tidak meminta-minta daripadanya.
Malam itu juga aku baru tahu kalau dia mampu berbicara dengan nada yang bagi aku romantik. Kebiasaannya kami berbual dengan nada tidaklah tegang tapi tenang. Ya itulah perkataan yang tepat. Mungkin usia yang sudah mencecah 30 tahun membuatkan suasana perhubungan kami jauh lebih matang. Sering juga kami bergurau senda ketika berbual tapi selalunya tenang sahaja. Malam ini mungkin dia kepenatan dan inginkan perhatian.
" kalau abang balik lewat lepas kita kahwin nanti sayang tunggu abang tak?" tepat sekali jangkaanku. Dia berharapkan aku memberikan perhatian buatnya.
" mestilah...sampai pukul berapa pun sayang akan tunggu abang..." itulah hakikatnya. Itulah rutinnya dalam perkahwinan aku dulu. Aku akan setia menanti suamiku sehingga dia pulang. Bukan aku berniat menyenangkan hatinya tapi aku ingin dia tahu itu memang kebiasan yang aku lakukan.
Sememangnya cerita kisah perkahwinanku yang dulu tidak pernah sampai ke pengetahuan dia. Tapi satu hari nanti ketika sudah sampai masanya nekad kami untuk bersatu aku akan sampaikan kepada dia kenapa terlalu sarat ketakutan dan keraguan yang aku tanggung. Kesakitan dan kepedihan tu terlalu banyak dalam hati hingga perasaan sentiasa jadi tidak pasti. Sering sahaja Encik Sayang menjadi mangsa perasaan takut dan ragu yang kemas dalam hati aku.
Aku teringat nasihat seorang teman supaya membiarkan hubungan kami berjalan dengan seadanya.
" you dont have to tell him about your past...so that he'll be himself with you...or else he'll try to treat you well as you hope..." aku mengangguk sahaja ketika nasihat itu sampai di pendengaranku. Jelas masuk ke fikiran meresap ke hati. Alhamdulillah kegusaran itu mampu aku kawal sejak bersama Encik Sayang aku ini. Mungkin secara kebetulannya dia memang seorang yang tenang dan matang dalam hubungan kami.
Sehingga kini segalanya baik-baik belaka antara aku dan dia. Mungkin masih terlalu awal untuk membuat kesimpulan hingga boleh membuat keputusan. Tapi, aku dan dia sama percaya kalau Allah menetapkan perkara yang baik untuk hambaNya yang berusaha ke arah yang baik. Sama seperti hubungan kami yang menjengah secara tiba-tiba.
" okaylah sayang...dah lewat ni...sayang tidur ye...esok nak kerja kan?"
" abang pun...jangan lupa makan dulu tau sikit pun tak apa..." aku dengar dia tergelak kecil. " kenapa?" aku menyoal.
" sayang juga awak kat saya..." aku diam. Menahan senyuman malu. " sayang..." dia memancing lagi.
" mestilah saya sayang awak..."
" okay sayang...nanti abang makan ye..."
Akhirnya perbualan ditamatkan selepas beberapa ingatan dan pesanan. Juga beberapa ucap rindu dan sayang yang sangat menyenangkan. Aku menarik selimut menghangatkan badan. Ya Allah, Engkau sahaja yang berhak mendekatkan dan menjauhkan aku dan dia.

~zara aqeela~

No comments: