-tentang-page-zara-aqeela-

)( kehidupan adalah sebuah cerita untuk dikongsi bersama...kita berhak memilih bagaimana ianya patut dikongsi...dan di sini kita berkongsi cerita kehidupan dalam sebuah penulisan )(

Friday

..:: Jatuh Cinta Lagi : Teruknya Aku ::..

Demam yang tidak surut sejak seminggu lalu. Kesakitan di sana sini pada tubuh badan. Urat saraf juga makin terasa tidak mampu. Semalam aku hampir sahaja diserang migrain. Aku kebimbangn kerana sakitnya bukan kepalang. Itu bukan masalahnya. Masalahnya ialah ia menyerang di pejabat. Habis seharianku terganggu. Semua perancangan kerja yang aku catatkan tidak selesai. Kecewa rasanya. Menjelang tengahari, tekakku terasa sangat perit hingga menelan air liur sendiri aku sudah tidak mampu. Aku tahu apa puncanya. Kerinduan yang sarat. Teruk juga jatuh cinta rupanya. Kalau ikut hati yang merasuk ni mahu sahaja aku hubungi Encik Sayang menyatakan kerinduan yang sudah membuak di hati dan benakku. Tapi aku biarkan sahaja kerana tangan pun aku tidak mampu nak gerakkan. Kesakitan menjalar di seluruh kepada membuatkan aku tidak fokus.
Tiba-tiba aku dikejutkan oleh suara Astrid mendendangkan Tentang Rasa. Telefon bimbit aku. Ya Allah besarnya kuasaMu. Dialah Encik Sayang yang aku tunggu sedang di talian.
" sayang kenapa ni?" nada gusar yang sangat jelas ketika suara membalas salamku agak tidak jelas.
" sakit kepala..."
" tidur ke?"
" tak...tekak ni perit tiba-tiba" aku menjawab dalam susah payah menahan keperitan di tekakku.
" MC ke?" soalan lagi.
" kat opis bang..."
" dah makan ubat?" soalan seterusnya.
" belum..." sepatah dengan gelengan yang aku anggapkan boleh dia nampak.
" dah makan?" soalan yang seterusnya lagi. Aku mengerling jam di dinding. Senyum. Waktu makan tengahari pun sudah berlalu.
" abang..." aku tahu dia kerisauan.
" sayang kena makan...makan ubat...baliklah...rehat kat rumah..."
" saya okay awak cuma sakit kepala tadi...tekak ni pun pedih je...panas dalam kot..."
" sayang ni...abang susah hati sayang macam ni..." terharu rasanya mendengar perhatian begitu.
" abang dah makan?" aku cuba membuat dia tenang.
" abang tengah tunggu makanan sampai ni..." dia menjawab mendatar. " abang pula yang dirisaukan..." aku senyum sahaja.
" mestilah...saya sayang awak..."
" awak ingat saya tak sayang awak ke?" dia menjawab lagi. " lepas ni makan ye sayang...makan ubat..." dia menokok ingatan lagi. Aku mengiyakan dengan janji. Ya aku akan makan sebentar lagi. Itu janjiku.

*** *** ***
Aku sedikit gagah ketika jam beranjak ke petang. Melunaskan tanggungjawab Zohor betul-betul di penghujung hampir jam 4.17 petang. Ya Allah ampunkan aku. Selera untuk menjamah makanan belum timbul. Tiba-tiba aku teringatkan emak dan abah. Laju aku mendail dan aku tidak perlu menunggu lama.
" kat kedai makan...baru nak makan...jom?" aku senyum. Berbasa basi sepatah dua, aku pun berkemas untuk segera pulang tepat jam 5.
Sepanjang perjalanan aku sedar kalau kekuatan itu datang kerana Allah sebenarnya. Walaupun akal fikiranku menyatakan kononnya kerana aku rindukan Encik Sayang. Ya memang aku rindukan dia dan aku memang terasa sangat teruk bila aku terlalu memikirkan kerinduan yang membuatkan aku tidak fokus terhadap banyak perkara termasuk kesihatan aku. Aduh!
Selesai mengisi perut untuk yang pertama pada hari itu, aku memandu pulang. Kereta yang berasingan dengan emak dan abah. Seperti biasa aku terus berlalu ke bilik untuk membersihkan badan dan berehat seketika menunggu Maghrib. Sebaik pintu bilik ditutup, telefon bimbitku berbunyi.
" hello sayang..." aku sedikit terkejut sebenarnya kerana baru tadi dia memaklumkan temujanjinya dengan seorang client.
" ye...abang kat mana tu?"
" dalam kereta..." diam seketika. "dah selesai disscussion..." dia menyambung bagai boleh membaca soalan di benakku.
" ooo...patutlah..."
" kenapa?"
" selalunya kalau jumpa client tu sampai ke malam baru balik..." aku menjawab.
" sindir abang la tu..." dia tergelak di hujung talian.
" bukan...memang selalunya macam tu kan..." aku tidak mahu dia salah faham. Kami ketawa bersama akhirnya.
" sayang dah makan belum?" soalan yang sud ah aku jangka tapi aku anggapkan soalan itu akan ditanya tengah malam nanti.
" dah makan tadi...awak dah makan?"
" saya dah makan berapa kali dah...ni awak kat mana?"
" dalam bilik...kat umah..."
" okay la tu dah balik...hhhmmm...tak apalah awak rehat dulu...saya nak balik pejabat sambung kerja sikit...nanti malam saya call lagi..."
" okay..." aku membalas senang.
" boleh ye sayang..."
" ye bang...mestilah boleh...sayang tunggu abang call malam ni..." Perbualan ditamatkan.

~zara aqeela~

No comments: